Våren är underbar....

Ihelgen har vi varit i stugan. Det var superfint väder  och vad mer kan man önska denna tid på våren.
Som ni alla vet så är jag ju ingen älskare att vara i stugan för att jag tycker oftast att tiden inte räcker till här hemma. Man får stressa som en tok under veckorna för att hinna med städning, träning, umgås med sitt barn och alla vännerna, när ska man hinna träffa dem???

Men denna tid, våren tycker jag det är helt underbart att vara i stugan, under sommaren är det bara en massa insekter. Jag är en ute människa. När man sticker in huvudet innan för vår ytterdörr kan man se tydliga tecken på vad jag prioriterar denna tid.
Igår hade jag semester, solen lyste in man såg allt damm som låg som ett täcke över bokhyllan, golvet m m. Usch hur det ser ut men det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete. Jag instämmer...

Jag hade ju lyckats spara några semesterdagar från förra året som jag var tvungen att ta i pengar eller ledighet innan den sista mars, så jag tog tre måndagar i mars för att förlänga helgerna. Det är jätteskönt.

På lördagen kom Lars och Monica till stugan, vi var ut m skotern trots att det snöade en stund. Sedan åt vi middag och drack lite vin tillsammans. Senare på kvällen kom mormor och morfar förbi. När m & m skulle åka så var Emil snabb på att hänga med dem hem till Mattis.

På söndagen så körde jag och Magnus skoter ner till Mattis där vi plockade upp Emil och sedan fortsatte till Lars tjärn. Det var ju så fint väder. Magnus och Lars provade fiska men inget napp. Efter vi ätit middag i Mattis hos m & m så körde vi tillbaka till Strömnäs.

I måndags så var man ganksa "mör" i kroppen.
På måndagen så var jag och Emil till Polisstationen med en grön spark som stått utanför oss sedan januari. Polis Magda var det som jobbade så då fick vi gå på rundvandring där. Emil tyckte det var jättespännade och jag blev som lite nostalgisk. Tänk vad man var där mycket när man var liten. Allt såg ut som tidigare. Emil fick titta in i rummen där tjuvarna för sova över när dom varit dumma. Han fick prova sitta i polisbilen. Det var skoj men den bilen som var inne hade lite taskigt med ström så blåljusen funkade inte.
Efter vi varit där så gick vi upp till Liam, vi hade ju fått äran att vara barnvakt till honom. Det var jätteroligt, men roligast hade nog Liam. Han sprang hela tiden efter Emil. Tillslut stängde Emil in sig på sitt rum för han bara förstör.
Vilket snällt barn, inte enda tår på hela dagen. För Liam är ju inte van vid oss, det är ju inte så ofta vi träffas.

Tack för att vi fick låna honom, det vill vi göra fler gånger. Ni vet ju vart vi finns!!!

Nu ska jag hoppa  i duschen efter ett pass runt elljusspåret.

Bilder fr skidtävlingen, vårbilder

Frisk...

Nu är Emil äntligen frisk!!!

Vi var hemma hela förra veckan, inte så roligt men nödvändigt.
I fredags var första dagen han fick behålla maten. Då tänkte jag, nu är han äntligen frisk men så efter vi hade ätit lunch så svällde vänster öga upp. Jag frågade om det gjorde ont eller kliade men han hade inte ont eller så. Jag baddade med vatten och senare på kvällen så var det borta. Det verkade som en reaktion på något men vad vet jag inte. För han har inte varit i kontakt med några djur.

På fredag fick Emil bestämma vad vi skulle äta till middag. Då blev det Pizza på restaurangen, sedan så styrde vi bilen mot stugan.

Lördagen var superfin, fint väder, fina människor...

Det var avslutning på skidtävlingen som Emil och Magnus varit med på. Det var jätte mycket folk, det är så roligt när folk ställer upp.
Efter tävlingen så var det fika och prisutdelning på brandstationen. Han blev jätteglad över sitt pris, en medalj och ett presentkort på leksaksaffären.

Idag har vi varit ute hela dagen. Solen har lyst över oss och man har kännt värmen som strålat...

Vi har varit i stor Kebnats och grillat korv, Emil och Magnus har fiskat. Jag tog en promenad.
Emil har kört lite fyrhjuling under tiden vi packade för hemfärd.

Ikväll har vi haft besök av min tremenning från Göteborg, Ingvar med kollega. Dom jobbar åt Volvo så dom är här en vecka per år.

Imorgon ska vi åka till Luleå för att bl a köpa nya vårkläder till vårt barn som växer så det knakar. Jag förstår inte hur han kan växa så fort, gör barn det? Emil måste släckta på Lars....för vi är ju inte speciellt långa.

Ha det bra!

Magsjuka eller bara trött...

Idag på morgonen började Emil klaga på att han hade ont i foten och halsen.
Sedan gick han och la sig på kökssoffan och så sa han: om man har ont i halsen och foten så får man vara hemma från dagis flera dagar för då är man sjuk.

Då visste jag inte riktigt vad jag skulle säga utan tänkte; ska det redan börja "skolkas", barn är inte dumma. Jag har aldrig tidigare låtit han vara hemma bara för att han har klagat lite över halsen eller så. Utan jag har nästan satt han på dagis fast det har varit gränsfall till feber.

Jag förklarade för Emil att man kan inte vara hemma bara för att man har ont i foten. Så sa jag att, du har säkert växtvärk.
Han klädde sedan på sig och allt var bra.

När vi kom på dagis så var det inget fel på honom. Just när klagade han lite på magen men fröken sa att det snart skulle bli frukost så då går det magonda över.

När jag var vid gamla apoteket ringde fröken och sa att Emil hade kräkts, så då var det bara att vända om.
Så idag är vi hemma.

1 års kalas

Ihelgen har vi varit på ett årskalas. Lilla Liam blev ett år i lördags. Tänk vad tiden går fort, jag tyckte det var nyss Vanja kom hem från BB med han.

Vi har ju inte träffat honom sedan han börjat gå, men nu springer han på riktigt bra. Han hade verkligen blivit uppvaktad med massa paket. Vi hade köpte han en bok om grävmaskiner som låter. Den var rolig.

Annars har vi mest jobbat hela helgen.

Emil vill tacka Lars och Monica för att han fick vara med er när mamma och pappa jobbade på söndagen. Han tyckte det var jätteroligt. Tusen tack!!!!

Grattis Farfar

På lördagsmorgonen åkte vi ner och grattade farfar som fyllde år..

Kvällen innan ritade Emil lite teckningar som han gav till sin farfar.

Han ville själv skriva grattis farfar jag fick inte hjälpa han först men efter en stund sa han: Mamma kan du skriva bokstäverna på ett annat papper för jag vet inte riktigt hur dom ser ut och det jag gjorde.

Jag tycker han gjorde det jättebra med tanke på att det var första gången han har skrivit dessa bokstäver.

Mora Träsk

Emil dansar till Mora Träsk, bl a axlar, knä och tå & vänster arm fram, höger arm bak och skaka lite grann....

Resten av kvällen var han mest längst fram vid scenen eller sprang runt och lekte med alla kompisar

Underbar helg...

Denna helg har varit helt underbar tillsammans med familjen.

På lördagen packade vi väskan med badkläder och "fin" kläder för att åka till Piteå Havsbad där vi skulle bada och se Mora Träsk.

När vi var klara för färd och allt var inne i bilen, dvd´n var laddad med film till den lilla där bak så åkte vi.
Resan ner gick relativt bra, Emil såg på film ganska länge. Men när vi var i Älvsbyn var han less på filmen och slog av den. Sedan frågade han var femte minut vart är vi, är vi framme men det är visst helt normalt för att vara barn. När jag var liten och åkte bil så sov jag efter bara några meter och det gör jag fortfarande.

När vi kom fram så badade vi ett tag. Sedan var det daxs för buffé och efter det så uppträdde Mora Träsk. Emil tyckte det var jätteskoj. Han var lite trött efter Mora Träsk spelat men det gick fort över när han senare träffade två kompisar. När Mora Träsk slutat spela så var det krogshow. Det tyckte Emil var skoj för det var hög musik och dom dansade mycket. Vi träffade inga jokkmokkare men porjusbor.

Klockan 22 slutade krogshowen och då var det disco.
Vi var inte kvar så länge, vi var på rummet ca 22.30.

Dagen därpå vaknade Emil kl 06,30, inte alls trött men hungrig. Inte hade vi tagit med oss nå frukt eller något annat som man kunde äta tills dom började servera frukost. Men då kom han på att han hade ju kvar sitt lördagsgodis från lördagen, en lite tablettask. Den fick han äta upp och sedan se på barntv tills det blev frukost. Efter frukost hoppade vi i badet medans pappan låg på rummet och tittade på Vasaloppet.

Vi var en sväng på stan för att Emil behövde nya kläder, alla kläder är ju så korta till honom. Nu har jag köpt 116 i byxor och tröja och det är perfekt.

Ikväll har vi varit och åkt skidor hela familjen. Emil har åkt skidtävling tillsammans med pappan. Jag har åkt motionsklass, det räcker för mig.

Bilder kommer sensre...nu är det efterlyst

Personalfest...

I torsdags hade vi personalfest, det var jätteroligt.

Först träffades vi på jobbet, mingel och lite aktiviteter.
Vi blev indelade i små grupper där vi fick till uppgift att  bygga det högsta tornet. Materialtet till detta var papper som skulle klippas i remsor och sedan tejpade vi ihop dem till ringar som stapplades på varandra. Högst upp skulle vi få en penna att ligga kvar utan att detta torn skulle rasa.

Sedan gick vi till Restaurang Ajtté för att avnjuta en god trerätters middag.

Chefen hade ordnat med en överraskning, två spelemän dök upp under middag.
Dom spelade hela kvällen lång.

Många glas vin blev det...